Kostrådgivning – online med Åsa

Ann Snellman på Reviva provar på kostrådgivning – online.

Jag är i en sådan livssituation att matlagning och inspiration lider p.g.a. tidsbrist. Jag är egenföretagare och har  fyra barn i den åldern där kvällsaktiviteter dominerar. En längre tid har vi haft dåliga matvanor.

Nyckelorden är dålig planering och tidsbrist och en gammal utmattning där energin inte fanns för att få till hållbar, konsekvent hälsosam mat, lagat från grunden. Idag är jag läkt från utmattningen men har inte haft motivationen att ta tag i matvanorna då dessa blev förknippat med misslyckande och höga krav i utmattningen.

 

 

Vår kollega, Åsa i Lovisa är bland annat utbildad kostrådgivare och med tanke på min vardagsutmaning behöver jag verkligen någon som kan hjälpa mig ta tag i maten.

Åsa erbjuder en tjänst som heter ”online kostrådgivning” och då hon bor i Lovisa och jag bor i Jakobstad passar det utmärk att jag provar på den tjänsten. Du som läsare kan gå in på vår hemsida och läsa mera om kostrådgivning online.

Idag är det dags för första online-mötet.

Vårt möte går via messenger-videosamtal.

Jag har på förhand fått fylla i en symptomanalys via programmet analys.me, för att Åsa skall få en uppfattning om mitt allmäntillstånd.

Jag har ett bra allmäntillstånd nu men varit utmattad för ca 2 år sedan. I utmattningen blev jag infektionskänslig och fick träningsintolerans.

Idag har jag lindriga besvär. Oren hy, slembildning och lätt förkylningskänsla i kroppen på morgnar som sedan går över på dagen. Jag kan träna utan problem. Troligtvis klarar jag inte långpass i kall luft ännu.

 

Åsa frågar hur mina matvanor ser ut:

Mina matvanor är medel bra. Frukosten är bra. På lunch äter jag husmanskost, men väljer bort potatis, pasta och ris och liknande och fyller tallriken med sallad. Jag är otroligt svag för efterrätter och de slinker med ofta. Middagar och kvällsmål är under all kritik. Jag kan vara lite trött och hungrig efter arbetsdagen. Jag har inte planerat och tar det som finns hemma. Oftast har vi tider att passa och behöver komma iväg på aktiviteter. Jag blir stressad då jag tänker på hälsosam mat och har svårt att hitta tiden. Jag har försökt att gilla läget trots att jag inte är tillfredsställd med våra middagar och kvällsmål. Barnen är oftast självgående och har redan ätit något då jag kommer hem från jobb.

Jag äter gluten i små skala. Mjölkprodukter dagligen vilket jag tror är en bidragande orsak till slembildningen och socker i små skala. Jag överkonsumerar inte dessa produkter men förbättringspotential finns. Jag behöver ju faktiskt inte äta efterrätt varje dag på jobbet. Troligtvis bidrar det till att middagen också blir som den blir. Socker gör mig trött och på dåligt humör och oftast kommer reaktionen dagen efter. Jag dricker för mycket kaffe. Kaffe är min paus. ”Nu skall jag dricka en kaffe före jag börjar på igen”. Inte bra för mina njurar, vätskebalans och stresshormoner.

 

 

Vad önskar jag med kostrådgivningen?

Jag vill få en spark i baken, inspiration och enkla tips för mig och familjen att få en fullvärdig hälsosam kost som håller och fungerar i längden. Barnens och våra egna aktiviteter tar tid och det krävs ett fungerande koncept för att få matvanorna att fungera. Inga förbud utan bra ersättningsprodukter och rätt inställning.

 

 

Åsas tips anpassad för mig och min livssituation.

 

1. Mera antioxidanter

Enligt mina matvanor tycker Åsa att jag behöver få i mig mera antioxidanter och vi diskuterar olika förslag till det, både vad gäller mat och kosttillskott. Antioxidanter motverkar sjukdomsbenägenhet och det kan hjälpa mig att få ännu starkare immunförsvar och jag behöver inte gå och vara orolig på att om jag tar ut mig för mycket blir jag förkyld.

Jag behöver fylla frysen med mera bär att ta till. För mig tror jag det skulle passa bäst att använda bär i mellanmål och/eller kvällssmoothie.

 

 

2. Praktiska tips

Vi diskuterar praktiska tips som kan underlätta vardagen  och gör tillsammans upp en plan med enkla förslag.

Jag behöver t.ex hitta några favoritrecept, göra inköpslista, planera in vilka dagar det passar att kocka  och se till att  få det gjort. Jag vet att jag känner mej tillfreds och nöjd då jag får det  gjort.

 

 

 

3. Ha en bas där du snabbt kan blanda i tillbehören.

Vi går  igenom förslag på enkel näringsrik mat som går riktigt snabbt att tillreda. Jag fick t.ex.  jättebra tips om hur man vips rör ihop en riktigt hälsosam middag som man dessutom kan göra i olika variationer.

 

 

4. Boosta med kosttillskott

Vi diskuterar även förslag på kosttillskott som kan vara bra för att boosta immunförsvaret  och går igenom faktorer som kan påverka slembildning och förkylningskänsla.

Psykologiska biten

Detta är en bra start, utan förbud men några tillägg. Kommer det en dag då jag inte får till det är det okej. Resten av dagens veckor fungerar ju.

Åsa frågar igen att vad motiverar dig att vilja göra detta och under sessionen har jag ju plötsligt motivationen att vilja göra detta. Skall jag vara helt ärligt så kändes det motigt och jag var inte alls inspirerad att göra detta men nu efter online mötet är jag glad och tacksam och ser fram emot att få sätta mig ner och strukturera upp vad som behöver förberedas. Planera, göra inköp och göra verklighet av det jag vill åstadkomma.

 

Jag rekommenderar varmt kortrådgivning – online med Åsa!

Om en månad har vi nästa möte och det gör ju också att jag vill lyckas och har någon som coachar och följer mig i min utmaning.

Blir du också inspirerad har vi nu erbjudande i mars för 65 € (normal pris 80 €)

Åsas kontaktuppgifter här:

050 3228 360    lovisa(at)reviva.fi

Text: Ann Snellman

1385

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.