HPA-axeln

Vad händer fysiologiskt vid stress?

 

 

När vi lever under stress och kroppen måste öka takten utsöndrar hypothalamus ett hormon som heter corticotropin (CRH). Det signalerar till hypofysen att börja producera ett annat hormon som heter ACTH. Det hormonet i sin tur signalerar till binjurarna att börja producera adrenalin, noradrenalin och kortisol. När stresshormonet kortisol( från glucokortitropin) är riktigt högt i blodet “läser” hjärnan av det och ska då sluta producera corticotropin (CRH), det som utlöste det hela från början, som en signal till kroppen att inte producera mera stresshormoner. En konstant hög nivå av kortisol i blodet är inte normalt och hjärnan har då detta naturliga “feedback” system som ska slå av impulserna att producera stresshormoner.

Vad som händer när axeln slutar fungera är att det inte stannar av utan startar om och går runt och runt igen. Alltså corticotropinet stänger inte av.

HPA-AXELN

  • Hypothalamus
  • Pituitary-hypofysen
  • Adrenal-binjurar

Förändrar man inte situationen, eller om inte den förändras utifrån och stressen fortsätter att vara hög, blir det ett överslag av corticotropin (CRH). “Feedback” systemet fungerar inte längre. Hjärnan fortsätter då att skicka signaler till hypofysen (ACTH) och till binjurarna, så att man får en rundgång i kroppen. När corticotropinet inte upphör och kortisolet alltid är högt hämmas förmågan att bilda DHEA, det hormon som skulle hjälpa oss att dämpa effekterna av stresshormoner i binjurarna. Då hämmas snart olika neurotransmittorer i hjärnan (serotonin, dopamin och oxytocin, acetylkolin, tillväxthormon och könshormoner) och man har kommit in ett tillstånd som kallas att vara utbränd, ha hjärnstress eller utmattningsdepression.

Läs mer utförligt om HPA-axeln på blogginlägget Stress och dess effekter

 

 

Utmattningsdepression är alltså inte fråga om en vanlig depression eller att man mår så här för att man är deprimerad från början, men eftersom dessa neurotransmittorer sjunker dramatisk blir man deprimerad. Det handlar inte heller om att man är lite för trött och behöver sova en stund. Det är mycket allvarligare än så. Hjärnan har gått in ett stresstillstånd där normala funktioner inte längre fungerar och kroppen inte får de signaler som den brukar. Vi orkar ingenting varken fysiskt, psykiskt eller mentalt.

Här listar vi upp näringsämnen och produkter som är viktiga vid stress:

Magnesium Citramate – Viktigaste näringsämnet som hjälper kroppen att slappna av på många sätt. Muskler, sömn, hormonsystemet, nervsystemet. För att få en klinisk verkan av preparatet behöver man komma upp i terapeutiska doser, annars får man ingen effekt. Terapeutisk dos är 500 – 1500 mg/dag uppdelat på 3 tillfällen. Terapeutiska doser använder man ca 1-3 månader.

Phytisone – närings- och örtstöd för friska binjurar. Phytisone är en speciellt utformad blandning av stärkande örter, adaptogener och näringsstöd för binjurarna. Vi har sett att denna blandning passar åt personer som går på hög varv. Vi rekommenderar att man tar 1 kap 3 ggr/dag för att få tillfredställande resultat. Kombinera alltid ihop med Magnesium.

Rhodiola rosea – Rosenrot är en adaptogen (binjurestödjande) växt som ökar kroppens förmåga att motstå fysisk och känslomässig stress. Denna produkt är speciellt bra om man behöver samla ihop sig, hålla ihop och behålla lugnet i vardagen. Doseringar kan variera beroende på vardagen. 1 kapsel innehåller 100mg extrakt av Rhodiolarot. Känner du dig konstant upp i varv kan du ta 1-2kap 2 ggr/dag. Har du en situation som du vet stressar upp dig kan du ta 2 kap inför tillfället. Är du inte konstant stressad men stresskänslig kan du ta 2 kap vid behov. Kombinera alltid ihop med Magnesium.

B-complex #6 – detta är en tillskott som innehåller låg dos av alla B-vitaminer men en högre dos av vitamin B6. B6-vitamin har många viktiga funktioner i kroppen. Nyckelord för B6 är hormonbalans, lever och matsmältning, energiomsättning. PMS-besvär, irritation, oro och rastlöshet är en indikation på att det kan vara värt att testa detta tillskott. Doseringsrekommendation är 1 kap 2 ggr/dag. Kombinera alltid ihop med Magnesium.

Stress B-complex – detta tillskott innehåller en bas med alla B-vitaminer och högre dos vitamin B5. Nyckelord för B5-vitamin är trötthet, utmattning, sömnbesvär men också allergier, hår, hud, naglar mm. Då vi har långvarig stress förbrukar B5-vitamin och kan utveckla brister. B5-vitamin har antihistamin effekt och därför kan allergier uppstå. B5-är också ett nyckelnäringsämne för epitemvävnad som finns i hår hud naglar och därför kan vi få hudbesvär. B5-är binjurarnas vitamin och med brist får vi utmattningsproblematik. Doseringsrekommendation är 1 kap 2 ggr/dag. Kombinera alltid ihop med Magnesium.

Produkterna kan ni beställa på vår webshop https://shop.reviva.fi/

Copyright Tor Dagerberg, www.dagerberg.com
Källa: Human anatomy & physiology, Elaine N. Marieb
Kliniska erfarenheter av Tor Dagerberg
Föredrag och böcker av professor Robert M. Sapolsky vid Stanford university i Cakifornia (t ex “Varför zebror inte får magsår”)
Christina Doctare (t ex “Hjärnstress – kan det drabba mig?)

19859

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.